Není zde - byl vzříšen + snaha znesvětit Golgatu

3. 11. 2013 22:52
Rubrika: Nezařazené | Štítky: Izrael

Mé zážitky z Izraele 2. část

Když v Izraeli navštívíte jedno nádherné místo – tzv. zahradní hrob, naskytne se vám možnost velmi nádherného zážitku. Je to místo (jako jedno z mála těch „svatých“, které není zatíženo bojem různých církví o to, komu vlastně patří, kdo ho honosněji vyzdobí a bude uctívat). Patří anglické protestantské neziskové organizaci Asociaci zahradního hrobu. Je to nádherná zahrada, kde na jednom konci můžete vidět pravděpodobné místo Golgaty. Pro jeho pravost mluví hned několik skutečností. Jedná se o místo za městem, ale v dostatečně blízké vzdálenosti – místa popravy musely být za hradbami, ale byly v blízkosti cest, aby zde odsouzení a popravení byli dostatečnou výstrahou před zločinem pro kolemjdoucí. Zároveň velmi blízko se nachází zahrada – sad, kde ve skále je vybudována hrobka. Hrobka, která není úplně dodělána (jedno místo pro tělo), hrobka, kde vědci potvrdili, že se tam žádné tělo nerozložilo – proč taky, kdy Pán Ježíš vstal třetího dne z mrtvých :D.

Jan 19:41-42 V těch místech, kde byl Ježíš ukřižován, byla zahrada a v ní nový hrob, v němž dosud nikdo nebyl pochován. Tam položili Ježíše, protože byl den přípravy a hrob byl blízko.

Tato nádherná, na svou dobu dost velká zahrada s velikou cisternou na vodu (na zavlažování), která náležela někomu bohatému, kdo si zde nechal stavět hrob, pravděpodobně pro vlastní použití. Tímto člověkem byl pravděpodobně Josef z Arimatie. Když Pána Ježíše ukřižovali, tak se potřebovali co nejrychleji zbavit těla – začínaly svátky, Josef se nabídl, ať Ho pohřbí do jeho hrobu.

Po vylezení k plotu, od kterého je vidět místo Golgaty, je člověk poměrně zklamán, až zhnusen. Muslimové se opět vyznamenali. Začalo jim vadit, že na toto místo chodí spousty křesťanů a že je to pro ně zvláštní místo.  Jednak překazili všechny další vykopávky a výzkumné archeologické práce tím, že místo bezprostředně pod Golgatou vyasfaltovali, oplotili a udělali na něm autobusové nádraží. A pak také nad tímto místem se nachází muslimský hřbitov, kde poté vystavěli zeď, která tam vlastně nemá žádný smysl (kromě naschválu křesťanům), na kterou umístili nápisy v arabštině – není jiného boha kromě Aláha. A ještě si můžete všimnout v záloze připraveného děla. To ještě není plně instalováno, má tam někde mezeru a má mířit na Jeruzalém.

Mnohem hezčí je místo samotného hrobu. Člověk může vstoupit dovnitř a vidět dvě místa pro zesnulé, jedno dodělané a druhé ještě ne zcela vytesané. Podél stěny skály se vine drážka, kterou se tam dopravil kámen na zavalení hrobu. Ve skále, vedle hrobu se nachází vytesaný nejstarší křesťanský symbol – kotva. Vlevo od hrobu, zhruba v radiusu kamene, který zakrýval vchod, je ve skále kus železa. Některé ne tolik pravděpodobné zdroje se dohadují o tom, že to je kus nějakého šrapnelu. Kde by se tam asi tak vzal, když toto místo bylo po dlouhou dobu x metrů pod zemí. A ani další důvody tomu moc nenaznačují. Mnohem pravděpodobnější se zdá výklad, který se shoduje s Biblickým svědectvím o tom, že hrob byl zapečetěn. Jak zapečetit kamenný hrob? Tak, že nabijete kus železa do kamene, kterým je zavalený, i do skály ve které je vykopaný, tyto dvě železa svážete provazem, nebo řetězem a ten zapečetíte pečetí, kdyby se do něj někdo chtěl násilím dostat, tak bude pečeť porušená.

Matouš 27:62-66  Nazítří, po pátku, shromáždili se velekněží a farizeové u Piláta  a řekli: "Pane, vzpomněli jsme si, že ten podvodník řekl ještě za svého života: `Po třech dnech budu vzkříšen.´ Dej proto rozkaz, ať je po tři dny hlídán jeho hrob, aby nepřišli jeho učedníci, neukradli ho a neřekli lidu, že byl vzkříšen z mrtvých; to by pak byl poslední podvod horší než první." Pilát jim odpověděl: "Zde máte stráž, dejte hrob hlídat, jak uznáte za dobré." Oni odešli, zapečetili kámen a postavili k hrobu stráž.

Co mě na hrobu zaujalo? Něco, co vůbec není historické. Společnost, která se o hrob stará, jej v době zavření samozřejmě nezavaluje kamenem, ale z důvodu, aby šel nějak uzavřít, nebo případně aby v době dešťů do něj nepršelo, jej zavírají dřevěnými dveřmi, které se otevírají dovnitř. Na těchto dveřích je dřevěný nápis -  He is not here – for he is risen (Není zde, byl vzkříšen). Tento nápis mě potěšil. I když se my, jako křesťané jdeme podívat do hrobu, ve kterém byl pravděpodobně Pán Ježíš pohřben. Není (nemělo by!) to pro nás a naši víru mít nějaký zásadní vliv. Jestli byl Pán Ježíš pohřben zde, nebo o pár desítek metrů vedle, nebo úplně někde jinde. Nemělo by se to stát „svatým pietním“ místem, kde budeme v zástupech putovat. Není zde, byl vzkříšen. Je v nebi. Díky němu jsme spaseni a máme věčný život!

Autobusové nádraží pod Golgatou

Golgata s provokativním arabským muslimskám nápisem

Dělo

Skalní hrob

Schéma hrobky

Není zde - byl vzkříšen!

Hrob

kus železa ve skále

Drážka na přivalení kamene

Zobrazeno 882×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona signály.cz